Sinä olet keskipiste.

Saavuta tavoitteesi personal training erikoisjoukkojen avulla.

Työikäisen lihaskuntoharjoittelu

Työikäisen luhaskuntoharjoittelu

Työikäisen lihaskuntoharjoittelu


Tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ovat suurin ja edelleen kasvava syy jäädä sairaseläkkeelle. Yli 90 prosenttia työikäisistä on jossain työuransa vaiheessa sairaslomalla selkävaivojen vuoksi. Tämän lisäksi niska-hartiavaivat, jännitys päänsäryt ja hiirikädet ovat yhä yleisimpiä syitä sairaspoissaoloihin, unohtamatta henkiseen jaksamiseen liittyviä ongelmia.

Istuminen on iskeeminen olotila

Fyysisen työn muuttuminen staattiseksi näytön vahtaamiseksi ja hiiren näpsyttelyksi kuormittaa kehoa yksipuolisesti. Ongelmana on lihasten staattinen ylikuormittuminen ja dynaaminen alikuormittuminen. Liikkumattomuus kangistaa ja passivoi lihakset, lamauttaa verenkierron sekä aineenvaihdunnan ja lysäyttää ryhdin.

Fyysinen työ vaatii sekin vastapainoa

Työikäisen lihaskuntoharjoittelu

Fyysinen työkään ei korvaa kuntoilua, sillä siinä kuormitetaan kehoa useimmiten yksipuolisesti. Fyysinen työ kuormittaa vartalon lihaksia toispuoleisesti ja tehtävät vaativat useimmiten staattista kannattelua ja ponnistelua. Työtä tehdään viitenä päivänä viikossa, joten työssä kuormittuvat lihakset eivät pääse palautumaan, vaan ylikuormittuvat helposti. Työaskareissa liikkeet ovat useimmiten suppeita, staattisia ja vaativat voimankäyttöä hankalissakin työasennoissa.

Fyysisen työn tekijä kaipaisikin ennen kaikkea kevyttä aerobista ja lihaksia palauttavaa huoltoliikuntaa sekä venyttelyä kuormittavan työn vastapainoksi. Lisäksi intensiivisellä voimaharjoittelulla voidaan parantaa kehon voimareserviä, jolloin nostot, kertaponnistukset eikä staattinen kannattelukaan ylikuormita kehoa liiaksi.

Fyysinen alamäki

Elimistömme vanhenemis- ja rappeutumismuutokset alkavat jo 20-30 ikävuoden paikkeilla, jonka jälkeen suorituskyky alenee noin yhden prosentin vuosivauhtia. Myös fyysisen aktiivisuuden väheneminen johtaa vanhenemismuutosten kanssa vastaavanlaiseen toimintakyvyn heikkenemiseen. Jos liikuntaelimistöä ei siis kuormiteta riittävästi, on seurauksena luuston haurastuminen, voimien heikkeneminen, hengityselimistön rapistuminen sekä aistitoimintojen heikkeneminen.

Voimme kuitenkin itse vahvasti vaikuttaa muutosten nopeuteen. Säännöllinen liikunta nimittäin ennaltaehkäisee keskushermoston ennenaikaista rappeutumista, vahvistaa lihaksia, luustoa, sydäntä ja verenkiertoelimistöä sekä pitää lihakset elastistina, nivelet liikkuvina ja tasapainon parempana. Fyysisesti aktiivisella fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen on arviolta yli puolet inaktiivista henkilöä hitaampaa.

Kohdistettuja vaikutuksia

Keho vahvistuu sieltä, mihin harjoituksen vaikutus kohdistuu. Hengästyminen vahvistaa sydäntä, keuhkoja ja koko verenkiertojärjestelmää. Painojen nostelu vahvistaa lihaksia, jänteitä ja tukirankaa, kun taas hyppelyt ja iskuja aikaansaavat lajit vahvistavat luustoa. Venyttelyillä ja liikkuvuusharjoituksilla pidetään lihakset, jänteet ja nivelet elastisina sekä notkeina.

Vinkkejä työkykyä edistävään lihaskuntoharjoitteluun

  • Istumatyö kaipaa vastapainokseen dynaamista, pumppaavaa sekä verenkiertoa ja aineenvaihduntaa edistävää lihastyötä
  • Fyysinen työ sen sijaan on usein toispuoleista, staattista ja monotoonista. Sen vastapainoksi kannattaa harrastaa elvyttävää sekä lihastasapainon huomioivaa lihaskuntoharjoittelua
  • Hankkimalla intensiivisellä lihaskuntoharjoittelulla lisää voimaa tai lihaskestävyyttä, parannat samalla kuntoreserviäsi, jolloin et kuormitu enää niin paljoa työaskareista. Tällöin vältät oletettavammin rasitusvammat ja loukkaantumiset sekä voit nauttia energisempänä vapaa-ajastasikin
  • Suosi laajoja ja avaavia liikeratoja harjoitellessasi, etenkin jos teet istumatyötä tai istut paljon autossa. Hyviä avaavia liikkeitä ovat muun muassa vipunostot maaten, yli vedot, suorin jaloin maasta nostot, selän ojennukset rullaten, laajat kiertoliikkeet sekä askelkyykyt pitkällä harppauksella
  • Tee dynaamisia, huoltavia sarjoja hartiaseudun lihaksille (olankohautus, pystysoutu jne) sekä olkanivelen kiertäjille (rotator cuff). Näin vältät istumatyöläisille tyypilliset olkapääongelmat
  • Myös kevyet rannerullaukset myötä- ja vastaotteella ovat hyviä hiirikäden harjoitteita, joilla vältetään tennis- ja golf –kyynärpäävaivat sekä rannekanavan ahtaumat todennäköisemmin
  • Muista työn tauottaminen ja mahdollinen taukoliikunta. Optimaalista olisi, jos yhtäjaksoiset istumisjaksot eivät työpäivänkään aikana kestäisi juuri puolta tuntia pidempään
Laita jakoon jos tykkäsit 🙂Share on Facebook32Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on LinkedIn0Email this to someone

Tilaa uutiskirjeemme

Seuraa meitä! #myptoy

  • Jokainenhan tietää, että yrityksen tärkein voimavara on ihmiset. Työelämän muutokset, ainainen kiire ja stressi asettaa uudenlaisia vaatimuksia hyvinvoinnille, työkyvyn ylläpitämiselle ja omasta hyvinvoinnista huolehtimiselle.
-
Motivoitunut, hyväkuntoinen ja sitoutunut työntekijä sairastaa vähemmän, on tehokkaampi ja pysyy yrityksen palveluksessa pitempään. Täytyy myös muistaa, että hyvinvoiva ihminen on myös onnellisempi omassa elämässään, sillä vaikutukset yltävät työajalta myös vapaa-ajan puolelle.
-
Satsaamalla (työ)hyvinvointiin, satsaat ihmisiin. 😊👌 Tsemppiä viikkoosi!
t.Toni
#letsdothis #hyvinvoinnintekijat #hyvinvoinninvalmentajat #tarjollaparempielämä #työhyvinvointiaedistämässä #työhyvinvointi #työhyvinvointilähettiläät #yritysvalmennus #yritysvalmennukset #hyvinvointi #luennot #virkistyspäivä #hyvinvointipäivä #myptoy #sinäoletkeskipiste
  • Huippua maanantaita❗️💯👌
#letsdothis
  • Huomio huomio huomiiiiiiooo!.
.
Uudet Tehoryhmät starttaavat taas syyskuussa viikolla 37! Uutuutena voit valita joko aamupäivä- tai iltaryhmän!.
.
ILMOTTAUDU MUKAAN 😊.
.
Tehoryhmässä pääset pienessä porukassa personal trainerin valvovan silmän alle kaksi kertaa viikossa treenaamaan. Tehoryhmä on nimensä mukaisesti tehokasta valmennusta, jossa saat: -kaksi tehokasta hikitreeniä viikossa -yksilölliset ruokaohjeet -päivitettävät saliohjelmat 3kk:n ajalle
+Lisäksi Sinulla on käytössä koko ajan valmentajan tuki (Q&A – eli kysy mitä vaan, valmentaja selvittää asian puolestasi) sekä salainen Facebook –ryhmä.
.
Tehoryhmässä sinulla voi olla tavoitteena:
-painonpudotus
-kiinteytyminen
-kehonmuokkaus
-liikuntakipinän aikaansaaminen
-kunnon kohottaminen.
.
Samalla, kun kunto kasvaa ja kroppa muuttuu, saat innostavia treenejä ryhmässä hikitreenien kuningattaren & vuoden 2016 personal traineriksi valitun Kati Sirkolan koutsaamana.
.
Tehoryhmän hinta 279€/kk!  Jos et ole tyytyväinen valmennukseen, niin sinulla on käytössäsi 100% rahat takaisin –takuu.
.
Treenipäivät aamupäiväryhmässä tiistai ja torstai klo. 11-12 ja iltaryhmässä maanantai ja torstai klo.18-19💪.
.
Hae mukaan syyskuussa starttaavaan Tehoryhmään nyt: info@mypt.fi.
.
Huom! Paikkoja rajoitetusti!.
.
#myptoy #tehoryhmä #grouptraining #personaltraining #personaltrainingoulu #kuntosirkkeli @kuntosirkkeli #valmennuskeskusvoimala @valmennuskeskusvoimala
  • Pistettiin syksyn kovin tapahtuma pystyyn! Tarjolla parempi elämä -tapahtuma on 16.9. Valmennuskeskus Voimalassa! Linkki tapahtumaan BIOSSA 👆🏻
Tässä alustava päivän ohjelma:
🔸Klo: 12.15 – 13.15
- Toni Väyrynen, luento; eväät pysyvään elämäntapamuutokseen
🔸Klo: 13.30 – 14.30
- Mikko Niiranen, workshop; Strength & Conditioning – voimaa ja kuntoa kehittävä ryhmätreeni
🔸Klo: 14.45 – 15.30
- Timo Aho; luento: kehonmuokkausta ja suorituskykyä tukeva ravitsemus
🔸Klo: 15.45 – 17.00
- Sofia Vesa, workshop; vahva lantionpohja ja vahva keskivartalo, 30min
- Sofia Vesa, luento; vahva lantionpohja ja vahva keskivartalo, 45min
🔸Klo: 17.15 – 18.00
- Kati Sirkola, luento; asenne ratkaisee: tarina positiivisuuden ja liikunnan merkityksestä hyvinvoinnissa
-
🔺Päivän aikana voit myös tulla tutustumaan Oulun monipuolisimmalle salille ja treenata, eikä maksa mitään :) Toivottavasti pääset mukaan 👌💪
-
Tsemppiä ja aurinkoa päivääsi ☀️ T.Toni
#tarjollaparempielämä #hyvinvoinnintekijat #hyvinvoinninvalmentajat #tapahtuma #tapahtumaoulussa #valmennuskeskusvoimala
  • Yrittäjä! Onko fiilis kuvan mukainen? Painat päivästä-, viikosta-, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Päiväsi on 12 – 14 tuntisia. Pidät huilia vain silloin kun flunssa tai sairaus kaataa sinut sänkyyn. Olet flunssassa useita kertoja vuodessa. Aika menee siivillä ja lapset kasvaa, kuten sinäkin. Vaatekaappisi on mennyt viimeisen vuoden - kahden aikana uusiksi, koska entiset vaatteet ovat käyneet pieniksi. Illalla ennen nukahtamistasi ja aamulla herättyäsi ensimmäiset ajatukset ovat työssä ja miten selviät kaikesta tänään ja huomenna. Mietit mistä saisit taas energiaa tulevaan päivään. Et ehkä muista mitä eilen tai edellisellä viikolla tapahtui, alat unohtelemaan asioita. Välillä mennään aika sumussa. Kuulostaako tutulta?
-
Laiminlyömme helposti terveytemme vaalimisen, se tapahtuu usein tiedostamatta sitä itse. Priorisoimme työn kaiken edelle. Uupumus saattaa hiipiä hiljaa ja huomaamatta. Sinun on huolehdittava itsestään. Kukaan muu ei sinun terveyttä vahdi kuin sinä itse. Vain terveenä ja energisenä jaksaa yrittää ja tehdä töitä!
-
Yrittäjän elämäntilanteeseen kuuluu uskomattoman paljon töitä. Yrittäjäkin on ihminen, ei kone. Yrittäjän tulee huolehtia siitä, että myös perheelle, ystäville ja harrastuksille jää aikaa. Onnellisella perheellä, ystävillä ja harrastuksilla on ratkaiseva vaikutus yrittäjän omaan (työ)hyvinvointiin ja jaksamiseen. -
Itse asiassa kaikki tämä koskee myös työntekijöitä ja kaikkia meitä eikä vain pelkästään yrittäjiä ☝️
-
Käy tsekkaamassa nettisivuiltamme referenssejämme 👉🏻 www.mypt.fi, linkki myös biossa 👆🏻
-
Tsemppiä ja loistavaa kesän jatkoa 🤗
t. Toni
#yrittäjyys #jaksaminen #työhyvinvointi #hyvinvointi #suominousuun #linnanjuhlat #myptoy #hyvinvointialanyrittäjä #hyvinvoinnintekijät #hyvinvoinninvalmentajat #yrittäjänasialla #sinäoletkeskipiste #tarjollaparempielämä #valmennuskeskusvoimala
  • Loma lopuillaan? Paluu arkeen koittaa ihan kohta? Lomalla tehty päätös siitä, että nyt tehdään ryhtiliike ja aloitetaan oman, paremman, hyvinvoinnin tavoitteleminen⁉️
-
Kysele syksyn yksilö- ja pienryhmävalmennuksista laittamalla mailia 👉🏻info@mypt.fi
T.Toni
#myptoy #personaltraining #valmennus #yksilövalmennus #ryhmävalmennus #valmennuskeskusvoimala #sinäoletkeskipiste #yritysvalmennus #työhyvinvointi #hyvinvoinnintekijat #hyvinvoinninvalmentajat #tarjollaparempielämä #oulu